Ya Allah...Sinarilah jalan hidupku dengan CahayaMu yang tak pernah padam....

Wednesday, May 12, 2010

Aduh...Janganlah marah....

Bismillahirrahmanirrahim...................

Wahai diri...janganlah marah....

Kelas pendidikan Seni tadi, kami buat kad hari guru..Aku nak terapkan unsur cop. Jadi aku minta murid-murid cop warna air pada ibu jari masing-masing. Ni contoh:-

Jenuh pujuk Aiman. Siap tolong warna kat jari dia...tapi dia tak nak...tak taulah dia geli ke ape ke....huhu....Marah gak dengan dia. Akhirnya dia buat gak tapi hanya empat sahaja dan tak cantik sebab dia tak tekan betul-betul...Kecewanya....Geramnya...

Tiba-tiba aku nampak dia ambil berus lukisan dan dia sibuk bermain warna. Lepas tu dia lipat kedua belah kertaas dan dia tekan-tekan. Aku perhati tapi aku tidak peduli.....

Hasilnya........

Wah.....Cantiknya.......:)

Tulah....Alhamdulillah tak marah sangat...Alhamdulillah tak paksa sampai dia nak keluar kelas. Dia wat teknik lain tapi at least dia terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran.Lukisan dia buat aku teringat pada Ujian Projektif Personaliti dalam Psikologi iaitu Ujian Rorschach. Ni dia



Ujian Rorschach ni digunakan untuk menilai personaliti individu melalui persepsi client terhadap inkblot yang diberikan. Ini salah satu contohnya...

Berbalik pada Aiman tadi...Kita tak boleh paksa murid. Biarkan dia dengan kreativiti mereka. Tapi kadang-kadang kena jugak guna paksaan...Lagi-lagi bila nak suruh solat...Liatnya....

First time suruh Aiman solat kena sampai kejar ke luar pagar sekolah...Dia dengan basikalnya berpusing-pusing mengelilingiku...Dalam hatiku berdoa mudah-mudahan dia tak terus balik dengan basikalnya...tak terkejarlah aku....Alhamdulillah akhirnya dia mengikutiku....Masalah juga nak bawa dia ke surau. Sekeliling surau dia berpusing dan asyik turun naik tangga. Aku biarkan dan aku katakan selagi dia tidak solat dia tak boleh balik...Kukatakan juga, daripada dia kepenatan naik turun tangga baiklah dia solat. Solat tu tak seteruk itu pergerakannya dan sekejap sahaja pun....

Alhamdulillah lembut juga hatinya. Aku mengiringi dia ke dalam surau. Kelihatan Hazman dan lain-lain telah pun mulai solat...Alhamdulillah...:) Sayang anak murid cikgu ni....

No comments:

Post a Comment